Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Gemeenteraadsvergadering

donderdag 18 december 2025

20:00 - 23:00
Locatie

Gemeentekantoor Noordwijkerhout, Herenweg 4

Voorzitter
B.B. Schneiders
Toelichting

In de raadsvergadering besluit de gemeenteraad over de voorstellen die zijn voorgelegd. Tijdens de raadsvergadering kunnen raadsleden moties of amendementen (wijzigingsvoorstellen) indienen. De besluitvorming over een voorstel vindt op dezelfde avond plaats, tenzij de raad anders beslist.

Uitzending

Agendapunten

  1. 1
    Opening
  2. 2
    Vaststelling agenda
  3. 3
    Inventarisatie insprekers
  4. 5

  5. 6
    Installatie en benoemingen
  6. 6.b
    Benoeming commissielid fractie Helder
  7. 7
    VASTSTELLING HAMERSTUKKEN
  8. 8

    Op 4 november heeft de gemeenteraad de Programmabegroting 2026 vastgesteld. De belastingverordeningen zijn aangepast aan de financiële uitgangspunten van deze begroting. In de toelichting op het raadsvoorstel zijn per belastingverordening de aanpassingen weergegeven.



    Dit agendapunt is besproken in de cie BME van 2 dec waarbij is geadviseerd dit als hamerstuk door te zetten naar de gemeenteraad van 18 december 2025.

    Bijlagen

  9. 9

    De vijf gemeenten Hillegom, Katwijk, Lisse, Noordwijk en Teylingen staan voor vraagstukken en opgaven die de gemeentegrenzen overstijgen. Voor het vinden van antwoorden op deze uitdagingen wordt er regionaal samengewerkt. Door krachten te bundelen is het streven om efficiënter en effectiever tot oplossingen te komen. De gemeenten hebben de al langer gehanteerde samenwerkingsafspraken uitgewerkt in een bestuursconvenant. In het voorjaar van 2025 is het ontwerp Bestuursconvenant Regionale samenwerking Duin- en Bollenstreek (hierna: het convenant) voor zienswijze aan de raad voorgelegd. Op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) wordt de raad nu gevraagd om toestemming te verlenen aan het college om deze zogenaamde “regeling zonder meer” aan te gaan.


    Dit agendapunt is besproken in de cie BME van 2 dec waarbij is geadviseerd dit als hamerstuk door te zetten naar de gemeenteraad van 18 december 2025.

  10. 10

    De gemeente Noordwijk neemt deel aan de gemeenschappelijke regeling Holland Rijnland. In dit regionale samenwerkingsverband worden afspraken gemaakt over de taken die Holland Rijnland uitvoert. Eén van die taken is het Energieprogramma. Dit richt zich op energie(transitie)-vraagstukken en geeft uitvoering aan de Regionale Energiestrategie (RES). Om de taak op de juiste wijze onder te brengen, is een begrotingswijziging nodig. Deze begrotingswijziging betreft het niet langer aanmerken van de bijdragen van gemeenten aan de RES als ‘bijzondere bijdrage regiogemeenten’, maar als reguliere deelnemersbijdrage. Gemeenteraden kunnen met een zienswijze aangeven wat zij hiervan vinden. Holland Rijnland zal deze verwerken, waarna het Algemeen Bestuur vervolgens een besluit zal nemen over het vaststellen van de begrotingswijziging.


    Dit agendapunt is besproken in de cie BME van 2 dec waarbij is geadviseerd dit als hamerstuk door te zetten naar de gemeenteraad van 18 december 2025.

  11. 11

    Voor het beheren van de openbare ruimte zijn voor de diverse vakgebieden beheer- en beleidsplannen opgesteld. Een aantal hiervan liep eind 2024 of loopt eind 2025 af. Het doel is echter om de komende tijd te komen tot een Integraal Beheerplan Openbare Ruimte. Hiervoor moeten voor de volgende beheer- en beleidsplannen de looptijden worden verlengd om op een gelijktijdig einde uit te komen:
    - het Beleidsplan Wegen;
    - het Beleidsplan Civiele Kunstwerken;
    - het Beheerplan Openbare Verlichting;
    - het Uitvoeringplan Speelruimte;
    Het voorstel is om de looptijd van deze plannen te verlengen tot eind 2026.
    Van de volgende plannen hoeven de looptijden niet te worden verlengd:
    - het Integraal Waterketenplan (IWKP);
    - het Beheerplan Groen;
    - het Baggerplan;
    - het Beheerplan Afval en Grondstoffen;
    - het Beheerplan Oeverbescherming.


    Dit agendapunt is besproken in de cie Ruimte van 4 dec waarbij is geadviseerd dit als hamerstuk door te zetten naar de gemeenteraad van 18 december 2025.

    Voorgesteld besluit

    De looptijd van de beleids- en beheerplannen Wegen 2021-2024, Civiele Kunstwerken 2021-2024, Openbare Verlichting 2021-2025 en het Uitvoeringplan Speelruimte 2021-2025 te verlengen tot het moment van de vaststelling van het op te stellen Integraal Beheerplan Openbare Ruimte, eind 2026.

  12. 12

    Het Gruenepad ligt in de wijk Boerenburg Oost binnen de gemeente Noordwijk. Samen met woningstichting Stek gaat de gemeente onderzoek doen naar de mogelijkheid van het ontwikkelen van nieuwbouwwoningen aan het Gruenepad om zo te voldoen aan de groeiende vraag naar (betaalbare) woningen.


    Het college stelt de bestuursopdracht (intern document) voor de herontwikkeling van het Gruenepad vast en verzoekt de gemeenteraad een voorbereidingskrediet beschikbaar te stellen om de planstudie ten behoeve van de woningbouw te kunnen starten inclusief het opstellen van een bredere gebiedsvisie voor dit deel van de wijk.


    Dit agendapunt is besproken in de cie Ruimte van 4 dec waarbij is geadviseerd dit als hamerstuk door te zetten naar de gemeenteraad van 18 december 2025.

    Voorgesteld besluit

    I)  Een voorbereidingskrediet van € 150.000,- beschikbaar te stellen ten behoeve van de planstudie voor de herontwikkeling van het Gruenepad en bredere (gebieds)visie Boerenburg

  13. 13

    Woningcorporatie Stek en Gemeente Noordwijk werken samen aan de herontwikkeling van het parkeerterrein aan de Schoolstraat te Noordwijk aan Zee. Het is de bedoeling om op de verworven gronden van deze locatie 100% sociale woningbouw te realiseren. Toegewerkt wordt naar een Nota van Uitgangspunten (NvU), waarin de ruimtelijke en financiële uitgangspunten worden vastgelegd. Deze NvU wordt ter besluitvorming aan het college van B&W en de gemeenteraad voorgelegd. Het college geeft middels dit besluit op hoofdlijn richting op de gewenste verhouding tussen kwaliteit, sociale woningbouw en openbaar toegankelijke parkeerplaatsen voor winkelend publiek, rekening houdend met een goede inpassing in de omgeving (o.a. bezonning en privacy van omliggende bestaande woningen). Tevens wordt capaciteit beschikbaar gesteld ten behoeve van de gemeentelijke projectleiding


    Dit agendapunt is besproken in de cie Ruimte van 4 dec waarbij is geadviseerd dit als hamerstuk door te zetten naar de gemeenteraad van 18 december 2025 tenzij er een amendement wordt ingediend. Het indienen van een amendement werd overwogen maar was nog niet concreet, dit wordt dan wel besproken in de raadsvergadering.

    Voorgesteld besluit

    I. Kennis te nemen van het beoogde programma van 55 woningen en een surplus van 26 parkeerplaatsen voor de ontwikkeling op de Schoolstraat, uit te werken in een Nota van Uitgangspunten.
    II. Een voorbereidingskrediet van €100.000,- beschikbaar te stellen om in de jaren 2026-2027 een (externe) projectleider aan te trekken om de voortgang op het project Schoolstraat mogelijk te maken.
    III. Het bedrag van € 100.000,- ten laste te brengen van de nog te openen grondexploitatie Schoolstraat.

  14. 14
    TER STEMMING
  15. 15

    De gemeente Noordwijk heeft sinds 2020 de erkenning als heilzame badplaats. Met het uitvoeringsprogramma 2026–2029 zetten we de volgende stap: van erkenning naar zichtbare beleving voor inwoners, bezoekers en door ondernemers. In 2026 richten we de samenwerking duidelijk in, met een stuurgroep en expertgroep, en een programmamanager die bij Noordwijk Marketing kantoor houdt. We starten met herkenbare acties in de openbare ruimte en rond bewustwording, productontwikkeling en communicatie, met nadruk op toegankelijk aanbod voor inwoners en bezoekers, samenwerking met ondernemers en het verlengen van het seizoen. Zo ontstaat meer samenhang, meer gebruik van onze gezonde leefomgeving en een scherper profiel van Noordwijk als heilzame badplaats. We monitoren de voortgang en rapporteren halfjaarlijks, en bereiden de structurele borging voor 2027–2029 voor via de Perspectiefnota.


    Dit punt is beeldvormend besproken in de commissie van 18 november 2025. Daarna is dit punt meningsvormend besproken in de commissie van 2 december 2025 waarbij is geconcludeerd dat dit agendapunt en het amendement, na de toezegging van de wethouder voor een memo met nader uitleg, ter stemming door kan gaan naar de raad van 18 december 2025.

  16. 15.a

  17. 15.m

  18. 17

    Er is een aanvraag omgevingsvergunning ingediend voor het realiseren van een appartementengebouw met ondergrondse parkeergarage aan de Koningin Astrid Boulevard 50 te Noordwijk. Het bouwplan is in strijd met het bestemmingsplan ‘De Zuid’. Het college is het bevoegd gezag om een omgevingsvergunning voor afwijking van het bestemmingsplan te verlenen. Voorwaarde hiervoor is dat de raad een verklaring van geen bedenkingen afgeeft. De raad wordt voorgesteld om een ontwerpverklaring van geen bedenkingen af te geven. Deze ontwerpverklaring van geen bedenkingen wordt samen met de ontwerp-omgevingsvergunning zes weken ter inzage gelegd. In deze periode kan een ieder een zienswijze indienen. De raad wordt daarnaast voorgesteld om in te stemmen met het doen van een afdracht ten behoeve van de bestemmingsreserve, omdat wordt afgeweken van de verplichting om sociale en middeldure woningen te realiseren.


    Dit onderwerp is besproken in de meningsvormende commissie Ruimte op 4 december waar is geadviseerd het onderwerp ter stemming door te zetten naar de raadsvergadering van 18 december, mogelijk worden iets langere stemverklaringen gewenst om de lastige afweging toe te lichten.

    Ingekomen stukken

    Onderwerp
    Raadsbrief vergadering Gemeenteraad 18 december 2025; agendapunt Sonnevanck, Koningin Astrid boulevard 50
  19. 17

    De Najaarsnota 2025 is het laatste document in de planning en control cyclus (na de Voorjaarsnota 2025) om over de stand van zaken over het lopende begrotingsjaar 2025 en overige (financiële) invloeden te rapporteren. In de Najaarsnota 2025 zal aandacht worden besteed aan de voortgang van de beleidsontwikkelingen en de budgetafwijkingen ten opzichte van de Programmabegroting 2025. Hierbij wordt peildatum 1 oktober van het lopende begrotingsjaar gehanteerd en gebruik gemaakt van de beschikbare informatie op het moment van samenstellen.


    Het resultaat van de Najaarsnota 2025 bedraagt € 7.743.400,- positief. Voorgesteld wordt dit bedrag voor een bedrag van € 1.425.203,- te storten in de Reserve Sociaal Domein en het restant van € 6.318.197,- te storten in de Algemene Reserve. In de Voorjaarsnota die in juli 2025 is vastgesteld werd ook een positief resultaat van € 1.262.185,- gepresenteerd. Van het positieve resultaat van € 7.743.400,- is € 8.731.409,- incidenteel positief en voor € 988.009,- structureel negatief. Het positieve effect wordt voor het grootste gedeelte veroorzaakt door een incidentele bijstelling van de algemene uitkering (€ 5,2 miljoen). Het structurele negatieve effect wordt voor het grootste gedeelte veroorzaakt door hogere zorgkosten die we aan de SOZ betalen. Deze hogere kosten van € 849.153,- zijn reeds verwerkt in de Programmabegroting 2026-2029. In deze Najaarsnota 2025 zijn na de opmaak van de Programmabegroting 2026-2029 nog andere structurele budgetafwijkingen geconstateerd. Deze budgetafwijkingen worden in deze Najaarsnota 2025 als apart beslispunt aan de Gemeenteraad voorgelegd om te verwerken als begrotingswijziging op de Programmabegroting 2026-2029.


    Update 28-11-25: de beantwoording van technische vragen is toegevoegd. 


    Dit punt is besproken in de commissie BME van 2 dec j.l. waar het advies is meegegeven dit agendapunt en het amendement ter stemming te agenderen voor de raad van 18 december 2025.

  20. 17.a.2

  21. 17.a.3

  22. 18

    In de Lokale Energie Aanpak Noordwijk 1.0 beschrijven we hoe we werken aan de energietransitie in Noordwijk. We gebruiken daarvoor landelijke, regionale en lokale doelstellingen en middelen. We richten ons daarbij op zowel de inwoners als de ondernemers in Noordwijk. We maken zoveel mogelijk gebruik van landelijk beschikbaar gestelde budgetten voor onze uitvoering. In de regio werken we nauw samen voor de Regionale Energie Strategie en met onze buurgemeenten in Duin- en Bollenstreekverband


    Dit punt is besproken in de commissie Ruimte van 3 december 2025 waarbij is geadviseerd om dit agendapunt ter stemming te agenderen voor de raadsvergadering van 18 december 2025. De PvdI komt mogelijk met een amendement.

  23. 18.a

  24. 19

    Gemeenten Hillegom, Lisse, Noordwijk en Teylingen onderzoeken, samen met de corporaties Stek en Padua en de initiatiefnemers van Aardwarmte Rijnland, de haalbaarheid van een regionaal warmtenetwerk gevoed door aardwarmte. Om de informatie-uitwisseling over deze verkenning en de aan de gemeenteraad gevraagde toekomstige besluitvorming in beeld te brengen, is een Startnotitie opgesteld.


    Dit punt is besproken in de commissie Ruimte van 3 december 2025 en wordt ter stemming geagendeerd voor de raad van 18 december 2025. De voorzitter geeft daarbij als notitie mee dat dit punt al voldoende besproken is in de commissievergadering.

  25. 20

    Ter bespreking.
    Besluitvorming vindt plaats op dezelfde avond, tenzij raad anders beslist.

  26. 21

    Voorstel is
     I) De Referendumverordening 2025 vast te stellen. 
    II) Het proces op te starten om een onafhankelijke referendumcommissie te benoemen.


    Dit punt is besproken in de meningsvormende commissie van 2 december 2025. De fracties van GroenLinks-PvdA, Fractie de Moor en de PvdI hebben aangegeven met een amendement te komen. Daardoor geconcludeerd dat dit als bespreekstuk door kan naar de raad van 18 december 2025

  27. 22

    De aanleiding voor deze actualisatie is het opgestelde Programma Landelijk Gebied Duurzame Greenport Duin & Bollenstreek (verder PLGDG). De raad heeft in de raadsvergadering van 6 november op basis van de aangenomen motie lid Steenvoorden (Puur) “Eerst partiële herziening Omgevingsvisie, daarna programma Landelijk gebied Bollenstreek & Duurzame Greenport” het college verzocht de visie-elementen in dit programma over te zetten naar de Omgevingsvisie. Op die manier kan de raad een besluit nemen over de Omgevingsvisie 1.2. en kan de raad wensen en bedenkingen indienen voor het PLGDG.


    Dit punt is besrpoken in de commissie Ruimte van 3 december j.l. en wordt geagendeerd als bespreekpunt. Meerdere fracties hebben aangegegeven met een amendement te komen.

  28. 22.A

  29. 22.M

  30. 23

    15 minuten per actuele motie.
    Besluitvorming vindt plaats op dezelfde avond, tenzij de raad anders beslist.

  31. 24

  32. 25

  33. 26

  34. 27

    Conform de gemeentewet moet de raad besluiten te vergaderen achter gesloten deuren en na afloop besluiten dat hetgeen besproken is geheim is. Op de stukken zelf is door het college geheimhouding opgelegd dat doorwerkt naar de commissie en raad. Bekrachtiging daarvan door de raad is niet meer nodig.


    Voorstel is om te vergaderen achter gesloten deuren.


    Concreet:
    1. De voorzitter vraagt aan de raad of men kan besluiten te vergaderen achter gesloten deuren.
    2. De voorzitter wijst op het feit dat de stukken geheim zijn.
    3. Na afloop van de beraadsslagingen vraagt de voorzitter de raad wederom geheimhouding op te leggen op hetgeen besproken is.
    4. Tot slot wijst de voorzitter dat hetgeen besproken is geheim is en blijft.


    Het onderwerp is besproken in een besloten deel van de commissie ruimte op 4 december. Fractie Salman en fractie Puur waren niet voor het voorstel om de geheimhouding in stand te laten en willen hierover in de raadsvergadering het woord nog voeren.

  35. 29

    Tijdens een besloten vergadering wordt als laatste punt voor de sluiting aan de aanwezigen meegegeven dat er van rechtswege sprake is van geheimhouding omtrent hetgeen besproken is tijdens de vergadering. Daarnaast wordt nogmaals benadrukt dat de geheimhouding van toepassing is op het verslag van de besloten vergadering en op de stukken waar geheimhouding over is opgelegd.

  36. 30
    Sluiting